onsdag 18 mars 2015

Blogg100 #18 - Röstat i vattenvalet!

Och vad är det, undrar ni säkert.
Det undrade jag också, när jag fick röstkortet i brevlådan. Jag vet inte vad jag gjorde för fyra år sedan, jag borde rimligtvis fått ett röstkort för "Vattenvalet" förra gången det begav sig.
Eftersom jag inte är holländsk medborgare får jag endast rösta i kommunalval, Eu-val och "Vattenvalet".
Till en början funderade jag på att strunta i att rösta (vilket många här faktiskt gör) eftersom jag tyckte att rent politiskt var det inte ett viktigt val. Varför kan inte "vattenfrågorna" skötas av provinserna (landstingen) eller staten själv?
Men så började jag läsa om valet och ändrade mig.
Vattenstyrelsen (Waterschappen) är Nederländernas äldsta demokratiska sammanslutning, som egentligen bestod en mängd regionala vattenstyrelser (de första bildades på 1300-talet), vars uppgift var att hålla undan vattnet, bokstavligt talat. Underhålla vallarna, pumparna, avvattningskanalerna etc. Livsviktigt för ett land som ligger till ca 50% under havsytan.
Nuförtiden har Waterschappen också en del andra uppgifter. Men det är ett ganska unik gammal demokratiskt system och ett intressant sådant, därför vill jag rösta. Ibland pratar man om "poldermentalitet" eller "polder model" här, det vill säga, man sätter en ära i att alltid (?) komma överens. Det har delvis sin bakgrund i kampen mot vattnet, och havet. Eftersom så stor del av landet har tagits från vattnet under århundradens gång så krävs ett bra organiserat lokalt styre. Även om man inte hade demokrati inom andra områden så tvingades man samarbeta om hur vallar (dykes) och pumpar skulle skötas, annars skulle snart en nyetablerad "polder" återtas av floder eller havet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...