tisdag 17 mars 2015

Blogg100 #17 - E-böcker

Jag är en hängiven användare av eböcker, min eboks-läsare (Sony Ereader) är med överallt, speciellt nu när jag alltid har kurslitteratur jag måste läsa. Eftersom vi läst en hel del äldre litteratur, som inte har copyright längre, finns det tillgängligt på Gutenberg.org och Litteraturbanken.se.
Men tyvärr har de svenska biblioteken, i alla fall mitt lokala som jag använder mig av, skurit ned på antalet lån till ett (1) per vecka, vilket har ställt till det för mig på kursen. Vid kursen tog jag reda på vilka böcker i kurslitteraturen som fanns på Elib (tex utländska äldre författare översätta på svenska, engelska läser jag på originalspråk via Gutenberg, med andra läser jag helst på svenska), men tänkte inte på att jag inte kunde låna dem i klump i början av kursen. Jag fick låna dem en vecka i taget. Svårt om man vill läsa parallellt inför en tenta. Men nu är det sista nedladdningen, så det ska nog fixa sig. Det är Romantiken som gäller och läsa Goethes Werther på tyska var inte riktigt min grej...
Har den på svenska nu, lyckligtvis.
Systemet med ett lån per vecka fungerar också dåligt när man ska på semester och gärna vill ladda plattan med många böcker. Men jag kan förstå att det inte har funkat hittills med fler lån eftersom varje ebokslån är läskigt dyra för biblioteken. Fysiska böcker kan du långa hur många som helst av (?), men inte eböcker. Det är inte riktigt logiskt.

Apropå att läsa eböcker, så läser jag helst på min Sony Ereader, en gammal modell utan uppkoppling. Visst går det att läsa på smarta telefonen eller ipaden, men jag lockas hela tiden till att kolla mail, Facebook, spela Candy Crush... Dessutom är Ereadern mycket mer skonsam för ögonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...