fredag 30 maj 2014

91. På besök i ´s-Gravenhage

Jag tog med mig yngste sonen på en tur till huvudstaden (för att komplicera det har liksom Nederländerna två huvudstäder, Amsterdam är den andra), som mer i folkmun heter Den Haag, eller som på svenska endast Haag.
Jag är ofta i Haag, det ligger bara en kvart från oss med tåg, och har en tydlig kosmopolitisk atmosfär (pga alla ambassader, internationella domstolen, Europol, mm), massor av utlänningar i stan, med andra ord. Men innerstaden är liten och ganska mysig. Inte så typiskt holländsk som Amsterdam, men ändå; jag gillar Haag.

Första stoppet, Eschers museum.
Fascinerande udda konstnär,
som lekte med perspektiv
Vi blickar ut över Hofvijver och Binnenhof (första och andra
kammaren i parlamentet ligger bakom Binnenhof),
 och där i mitten, det lilla
tornet, det är premiärministerns kontor.
Ett av världens vackraste parlamentsbyggnader?
Och mittemot var en utställning om kampen för att
skydda kulturminnen i krig. Här på bilden den
urgamla marknaden, souken, Aleppo, som är
helt förstörd i kriget. I den souken har jag varit när den fortfarande
sprudlade av kommers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...