tisdag 27 maj 2014

88. Vegetariskt

Jag sitter och lyssnar på Ring P1 och de pratar om djurhållning. Jag skulle tro att en av de största anledningarna till att folk blir vegetarianer och veganer är att de värnar om djuren.
Det gör jag också, men jag äter ändå kött. Jag tror aldrig jag skulle kunna bli vegetarianer till hundra procent. Jag tycker så pass mycket om kött (och mjölk och ägg och fisk) att jag inte skulle kunna avstå.
Men jag skulle gärna vilja äta mer vegetariskt (problemet är att resten av familjen älskar kött mer än mig och klagar om det blir för mycket vegmat på bordet), dels för att värna om miljön (djurhållning tar för mycket av jordens resurser, värst är nötköttsproduktion), dels för att spara pengar så att när jag äter kött har råd att biologiskt kött eller kött från en lokal bonde som jag vet värnar om djuren. Om vi alla bojkottade billigt kött från djurfabriker och köpte mer biologiskt skulle den delen av djurproduktion kunna öka. Men om alla ska äta biologiskt kött så måste vi äta mycket mindre kött, efter biologisk djurhållning inte är lika produktiv. Mellan 1990 och 2012 har svensk köttkonsumtion ökat med 40%! Det är ju inte klokt! Ur näringssynpunkt har man ju inte alls behov av kött i den utsträckningen, så ät mer vegetariskt!

Jag har heller inga problem med att djur måste dö för att jag ska få äta kött. Jag tror inte på någon slags "rätt att leva" för djur. Det låter kanske hemskt att säga, men jag älskar djur och tycker ändå så. Jag har svårt att förstå extrema djuraktivister som tycker att djur har samma rättigheter som människor. (Och jag har lika svårt för folk som betraktar sitt sällskapsdjur som en medmänniska. Som om de hade mänskliga tankar och känslor och reagerar på samma sätt som vi människor).

Däremot vill jag att djur ska leva ett bra liv tills den dag, den sekund, de slaktas. Och jag är emot att sällskapsdjur avlas för hårt, så att man skapar raser som passar människors behov snarare än ett friskt djur.
Jag tycker att det borde vara absolut förbjudet att frakta djur långa vägar till slakt. I stället borde man satsa på lokala eller mobila slakterier, och hellre transportera köttet.

Kort sagt: Värna om djuren! Bli vegetarian om du vill det! Eller fortsätt med kött, men ät mindre.
Det är mitt motto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...