tisdag 20 maj 2014

81. Radiofavoriter

Jag lyssnar mycket på P1. Allt via webben givetvis.
Dels är det ett led i att hålla svenskan alert (holländskan får jag ju liksom på köpet, via TV och omgivningen, så jag lyssnar nästan inte alls på holländsk radio), dels för att jag tycker att P1 har väldigt många bra program.
Favoriten alla katagorier är Nordegren & Epstein. En traditionell sitcom, eller vad man nu skulle säga på engelska. Varje eftermiddag måndag till torsdag kl 15 får man njuta till deras smågnabb om intressanta ämnen och ofta har de spännande och annorlunda gäster. Deras valspråk är Tänk Fritt- Tala högt och det stämmer väldigt bra. Speciellt Tomas Nordegren, gammal ärrad utrikeskorre, är bra på att Tala högt, kanske ibland utan att tänka efter före... Älskar. Louise Epstein är en suverän motvikt, men hon är också bra på att säga vad hon tycker. Vad jag kanske gillar mest är att de är så olika, men verkar kunna jobba väldigt bra ihop. De uppskattar varandra, helt enkelt.
Jag missar sällan en utsändning, och annars går det att ladda ned eller lyssna i efterhand.

En annan favorit är Lanzkampen. Fredag kväll.Smått hysteriska Annika Lanz grillar fyra personer i två lag på den gångna veckans nyheter. Ett kul upplägg och mycket fyndigt! Och så Sara Lövestam, en av mina favoritförfattare, som domare.
Missar aldrig, men lyssnar oftast i efterhand, eftersom det sänds på en knepig tid; vi sitter ofta och äter då.

Godmorgon Världen på söndagar, Lundströms bokradio...

Spanarna, inte att förglömma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...