torsdag 15 maj 2014

76. Titta inte tillbaka för tidigt

Jag kör lite NaNoWriMo-taktik i skrivandet just nu. Men det menar jag (för dem som inte är bekanta med NaNo) att man skriver rätt så snabbt utan att gå tillbaka och läsa och ändra eller lägga till. Det får vänta tills manuset är klart. Det finns givetvis för och nackdelar med detta, främst är det risk att man tappar vissa trådar. Men det går ju att plocka upp det igen.
Det hjälper om man har ett bra synopsis, eller ett tidigare råmanus.
Det enda jag gör är att jag går tillbaka varje kväll och läser endast det jag skrivit den dagen. Utan att ändra, men jag anteckning i bland, om det är stora fel. Men om jag lägger märke till något brukar jag komma ihåg det till stora genomgången.
Syftet med genomläsningen är snarare att komma i stämning, det vill säga hoppa in i berättelsen igen och leva lite i den världen. Då poppar ofta nya idéer upp, ibland hela scener.

Redigeringsjobbet blir större om man jobbar så här, det blir snarare en omskrivning av manus än endast redigering, men jag gillar redigering så det är okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...