tisdag 15 april 2014

45. Länken bröts...

Min snygga rad med blogginlägg bröts av misstag. Inlägget som publicerades igår skulle egentligen ha blivit publicerat i söndags, men jag råkade trycka på spara istället för publicera.
Så det får bli två inlägg idag i stället.

Jag har gått och tänkt på öppningsscenen i mitt nya manus länge nu. Prologen var redan skriven, men nästa scen; öppningscenen, som utspelar sig sent i berättelsens kronologiskt sett, är väldigt svår. Jag har skrivit lite på den, mycket inte mycket.
Främst för att den är ganska dramatisk, huvudpersonen mår väldigt dåligt, och det är alltså svårt att skildra. Men svårt är också att ge hintar, väcka intresse, utan att avslöja för mycket. Jag vill att läsaren ska undra vad som har hänt huvudpersonen och väcka en vilja att läsa vidare. Jag vill att läsaren till viss del ska förstå vad som har hänt, men inte varför och inte hur det har hänt.
Inte helt enkelt.
Dessutom är jag ovan att skriva på ett manus med hopp i kronologin, tanken är att jag ska varva nutid med tillbakablickar. Mina tidigare manus har varit skriva helt i kronologisk ordning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...