torsdag 27 mars 2014

27. Mer om skolan. Och om mobiler

Vi har nyss anmält vår yngste son till en högstadieskola där mobiltelefoner inte är tillåtna. Just det förbudet är inte huvudorsaken till att vi vill att han ska gå där, men jag tycker förbudet är bra.

En skola i Skåne har infört mobilförbud och eleverna protesterar givetvis. Själv kan jag tycka att det är okej att ha mobilen med, men låta den ligga i skåpet. Då har man i alla fall tillgång till mobil på väg och till skolan. Men jag förstår inte varför man tvunget ska ha mobil på raster. Speciellt inte när den ibland används till nätmobbning.
Men sådana där halva förbud är ofta för luddiga och svåra att hålla koll på. Totalförbud är lättare. Fast kanske aningen orimligt. Det är skönt om barnen kan ringa om de missat bussen/insett att de inte hinner hem på avtalad tid/insett att det inte var någon träning idag.
Men att en del föräldrar reagerar med att de inte tycker om att de inte kan nå sina barn under skoltid "ifall det skulle vara något" tycker jag är ganska lustig. "Skulle det vara något", akut alltså, så har mig veterligen alla skolor vanliga tjocktelefon.

I min äldste sons klass (går i motsvarande 9:an här i Holland) uppdagades nyligen fusk på prov, med hjälp av mobiltelefon. Någon hade helt enkelt fotograferat provet i en annan klass och delat med sig till en kompis (som visserligen inte hade fuskat på ett smart sätt, sa sonen, man ska se till att inte få alla rätt, för då blir man misstänkt...). Jag blev upprörd och sa att jag inte fattar varför det inte är mobilförbud på prov. Jag fick reda på att det endast gäller under de nationella examensproven, då måste eleverna lägga sina mobiler i en korg hos läraren, ett förbud som en del försöker undgå med motivationen "jag har en dyr telefon och är rädd att den blir stulen då, så jag vill inte lägga den där"... visst blir man trött... om du har en så dyr telefon, lämna den då hemma i pappas kassaskåp under dagarna ni har nationella prov...).
Jag kan bara se att man undviker sådant fusk (som drabbar de hårt jobbande ärliga eleverna värst, men också fuskaren, eftersom han/hon får betyg som inte är baserade på verklig kunskap, något som kommer att straffa sig senare) genom att kräva att eleverna hela tiden har telefonen i skåpet.

Själv är jag ganska smartphone och datorberoende. Det är inte det det handlar om. Det handlar om att var sak har sin tid. I skolan ska man inte hålla på med telefonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...