lördag 22 mars 2014

22. Trött på nationalism

Jag blir så äckligt trött på nationalism. Och lite rädd. Är det en slump att nationalismen växer sig starkare i så gott som alla länder? Det har väl med dåliga ekonomiska tider att göra. Och det gör mig rädd, när jag tänker på vad som hände på 1930-talet.
Putin, tar tillbaka Krim (att Krim vill höra Ryssland kan jag i och för sig förstå, men sättet det sker på...). Vissa krafter i Ukraina skrämmer mig (till exempel de som anser sig kunna misshandla en radiochef för att han "tillräckligt" nationalistisk, dvs allt för ryssvänlig).
Här i Holland fick Geert Wilders sina anhängare att skandera att de ville ha färre marockaner (landets största invandrargrupp, som har stora sociala problem och högre kriminalitet än genomsnittsholländaren) i samband med kommunalvalet i onsdags. Ett val där Wilders parti PVV knappt ställde upp och där likasinnade lokala partier faktiskt inte gjorde så bra ifrån sig (alltid något). I efterhand har Wilders försökt påpeka att han bara vill ha bort de kriminella marockanerna, men det var inte precis så han uttryckte sig på det där valmötet...

Det är när man bara tänker på "sina egna" som allt går åt helvete. Se på Syrien.

Själv ägnar jag mig åt mina fröer och väntar på den riktiga vårvärmen, så att jag kan plantera ut dem.
Fr v. tomat, paprika som inte har grott, chili, och en
annan sorts tomat. Hoppas jag håller reda på
alla till slut



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...