fredag 21 mars 2014

21. Nukleärt toppmöte

Enligt google translate heter det även nukleär (nuclear) på svenska.

På måndag och tisdag kommer alla (jag menar alla, fast med undantag av Putin, han skickar utrikesministern, jag antar att han inte känner sig så välkommen) hit. Till stan intill. Obama, Cameron, Hollande, Merkel... Reinfeldt också. Med anledning av NSS, Nuclear Security Summit.
Samtidigt stannar halva landet. Alla vägar stängs av runt Haag, jag antar att kollektivtrafiken stoppas också. I två dar. Dessutom ska Rutte guida runt Obama på Rijksmuseum i Amsterdam måndag morgon innan toppmötet börjar, så då lär den delen av landet lägga sig platt också (direktöversättning av holländskan, ligga platt=allt ligger stilla, används ofta i samband med trafikinfarkter; ännu ett direktöversatt ord, trafikinfarkt=mycket stillastående köer i storstan).
För att jämföra med Obamas besök i Stockholm, effekten här blir större, eftersom Holland är så kompakt. Stäng av de två stora motorvägarna runt Haag och du stänger av hela västra Holland.

Maken, som vanligtvis jobbar i en av Haags förorter, stannar hemma och jobbar hemifrån. Faktum är att man uppmanar alla runt Haag att jobba hemifrån i nästa vecka. Undrar om det också inbegriper alla politiker och folk som jobbar på alla ministerier? Snacka om att leda landet via email i två dar.

För övrigt öser regnet ned och det är sju grader ute. Igår hade vi arton. Men jag har inget emot lite regn (trädgården, som jag påtat en del i, var väldigt torr), jag har en massa tvätt att stryka, ett manus att slutföra och skicka till förlag, och ett nytt manus att påbörja.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...