fredag 14 mars 2014

14. Snutarna i Maastricht

Hela familjen är nöjd i kväll eftersom favoritTVserien har börjat igen.
Flikken Maastricht, som är Hollands svar på Midsomer Murders och Wallander. Flikken är en ganska nedlåtande term om poliser; snutar är väl bästa svenska ordet.
Flikken Maastricht är väldigt populärt här och är inne på sin 8:e säsong.
Konceptet är ganska traditionellt och karaktärerna stereotypa. Huvudpersoner är de två kriminalarna Floris Wolfs och Eva van Dongen. Han ca 50 år och en rätt så härjad typ; cowboyen. Hon, ca 15 år yngre, smart, snygg; typ Lara Croft. Det finns hela tiden en stark attraktion mellan dem (genom alla åtta säsongerna), faktum är att Wolf nog egentligen konstant är förälskad i sin yngre kollega. Stereotypt så det förslår. Men det funkar.
Parallellt får man som tittare följa de "vanliga" snutarna, i vanligt polisarbete. Varje veckoavsnitt (en timma långt) följer två polisutredningar, oftast ett mord för kriminalarna, och ett mer "vardagligt" brott för de "vanliga" poliserna (misshandelsfall, väskryckning, ungdomar med problem osv osv). Ibland hänger de två olika trådarna ihop, ibland inte.
Som en tredje tråd finns alltid en övergripande intrig som sträcker sig genom hela säsongen; en mordsak de inte kan lösa, en personlig vendetta mot en av poliserna, relationsproblem för någon eller några av poliserna etc.

Dramaturgin är som sagt väldigt traditionell men det slår mig varje gång jag tittar att konceptet fungerar; genom alla säsongerna hittills. Trots att jag är lite arbetsskadad och alltid studerar upplägget, så njuter jag av hela hopkoket. Såpass att vi på sportlovet körde Flikken maraton, försökte ta oss igenom alla de tidigare säsongerna, som vi har på DVD. En TV-serie som man gärna ser om att oftast en kvalitativt bra TV-serie.

Allt är inspelat i staden Maastricht, så långt söderut i Nederländerna man kan komma, strax norr om belgiska Liege och tyska Aachen. Maastricht, där floden Maas delar staden i två delar (lite som Seine i Paris) är enligt min mening den trevligaste och mest pittoreska staden här i landet. Där i söder är man katolik, mer fransk, eller burgundisk som man säger på holländska, i sitt beteende (läs livsnjutare, jag tror tex att varannat hus i centrala Maastricht är en restaurang, ett café eller ett litet hotell), jämfört med strikta, konservativa, protestantiska och tråkiga norr (norr om floderna som man säger här, dvs norr om Maas och Waal(Rhen). Nederländerna är inte stort, men det är ändå stor skillnad mellan norr och söder.

Något för SVT eller TV4 att köpa in, som omväxling till allt engelskt och amerikanskt (och danskt)?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...