tisdag 11 mars 2014

11. Journalistikens spjutspetsar

Bara några dagar efter att ha läst ut en bok om en livsfarlig journalistisk gärning (som slutade lyckligt) kommer beskedet om att en av Sveriges Radios mest kända journalister, Nils Horner, blivit dödad i Kabul, Afghanistan. Och inte bara dödad, utan mördad. Han verkar ha varit målet, eftersom ingen annan sköts och bara ett skott avfyrades.

När jag läste 438 dagar slog det mig ett par gånger att jag tyckte att Johan och Martin var naiva, som tog sig över gränsen till Etiopien illegalt för att försöka göra reportage i den stängda Ogadenprovinsen. Vilken risk de tog.
För inte så länge sedan kidnappades svenska journalister i Syrien. Även de släpptes. Man kan tycka att försöka ta sig in i Syrien idag är dumdristigt.

Samtidigt är jag medveten om att i fall vi inte hade journalister som tog enorma risker, så skulle många berättelser från olika hörn av världen aldrig nå oss. Vi skulle bäddas in i vår västerländska kokong och aldrig få reda på hur världen såg ut.
Med risk för sina liv (en sammanfattning av korrar som dödats eller råkat illa ut hittar man här) arbetar journalister och fotografer för att vi ska få nyheter och reportage från världens frontlinjer.
Nils Horner. Foto Sveriges Radio

Jag drömde en gång om att bli journalist. Det blev aldrig något av de planerna, av två orsaker. 1. Jag hade inte 5,0 i medelbetyg (men var dock övertygad om att jag kunde skriva).
2. Jag var feg och osocial. Jag tror att man måste vara modig och utåtriktad som journalist, annars får man inte till några bra intervjuer.


2 kommentarer:

  1. Hemsk händelse, verkligen en av de bästa i branschen... Ett hårt slag mot den fria journalistiken, hoppas inte många blir avskräckta från att fortsätta hans arbete. Brukade du personligen lyssna på Horner? Jag har gjort ett inlägg på plusett: http://www.plusett.nu/omrostning-4198/brukade-du-lyssna-pa-nils-horners-reportage

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag lyssnar på P1 morgon och Studio Ett mycket så gick det inte att undvika Horners utmärkta inlägg. Men jag visste inte så mycket om honom, det är intressant att han samtidigt som han var så briljant också var ödmjuk. Inte alltid fallet bland journalister på hög nivå.

    SvaraRadera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...