lördag 2 november 2013

NaNoWriMo Dag 2

Jag reser vidare på NaNoWriMo-vägen. Mitt manus handlar också om en ung kvinna på resa.
7300 ord, så jag ligger för. Erfarenheten visar att det inte är helt fel, det kommer alltid dagar när man inte hinner skriva.

Vad är nu så bra med NaNoWriMo? Det undrar många. Jag tror inte det passar alla och nej, man har inte en färdig roman efter trettio dagar. Har man jobbat bra har man ett första ordentligt råmanus.

Det finns många bra saker med NaNo. Jag kommer på ett par på rak arm:


  • Eftersom man skriver koncentrerat och intensivt under 30 dagar håller berättelsen sig levande och man glömmer inte bort saker/sidospår/bifigurer. Man lever med och i sin berättelse på ett annat sätt. Verkligheten får mindre sällan chans att tränga sig på, man kan leva i sin egen lilla fantasivärld ett tag. För det är ju ändå det skrivandet handlar om; att dyka in i sin egen värld, skapad av bara mig, och försöka få den på pränt så att det bli en läsbar berättelse.
  • Om man som jag har kämpat med en manus under flera års tid, skickat till förlag, fått respons och skrivit om ett par gånger, då är det väldigt uppfriskande att få börja från allra första början med något helt nytt. Och man måste skriva snabbt för att få flow, får inte gå tillbaka för att redigera, kort sagt; det är fullt tillåtet att skriva riktigt dåligt. Det är i första hand berättelsen som gäller, inte språket. Det handlar om att få till en bra story, hitta på intressanta karaktärer och lära känna dem.
  • Du kan lära känna dig själv som skribent på ett nytt sätt. Våga ta ut svängarna. Om du aldrig har skrivit sexscener förut; gör det och ta ut svängarna. Det går alltid att stryka senare. Om du aldrig har skrivit i en viss genré förut; gör det och ta ut svängarna. (Jag har en tendens att ge mig på berättelser av fantasykaraktär under NaNoWriMo, främst för att det är väldigt befriande att vara helt under kontroll; jag hittar inte bara på en berättelse och dess karaktärer; jag hittar även på städerna, landskapet kläderna etc. Det får se ut precis som det vill.). Du kan också upptäcka en ny författarröst, en ny stil som du tycker om. Kanske hittar du en humoristisk ådra, eller en melankolisk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...