fredag 1 november 2013

NaNoWriMo Dag 1

Jag går ut ganska hårt, som vanligt. Det är bra att ha en buffert.
3550 ord första dagen.

Det blev den där historisk fiktion/fantasy idéen till slut. Eftersom den är ny och fräsch satsade jag på den. Det ska bli spännande att lära känna huvudpersonerna.

Jag sitter och läser en bok av Chris Baty, grundaren av NaNoWriMoNo Plot No Problem. Han säger att vad som behövs för att skriva en roman är en deadline.
Jag tror att det är väldigt sant. Jag alltid bättre om jag har en deadline. Men som outgiven författare har man inga deadlines, om man inte sätter den själv. De gånger jag har anlitat lektör/författarcoach har jag haft någon form av deadline och det har alltid fungerat bättre än när jag skriver på lösa boliner. Jag har så dålig självdisciplin.
NaNoWriMo fungerar också bra för mig. Lite press. Jag hoppas jag ska nå 50 000 ord igen. De senaste två åren har jag bombaderats av refuseringar under NaNo-månaden och inte orkat skriva färdigt. Men i år har jag inte skickat något till förlag som kan dimpa ned den här månaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...