söndag 14 april 2013

Experimentmanus

Nästa manus ska bli ett ur "inte så viktiga högen" (de där som hjärtat inte klappar så mycket för... problemet är bara att när jag tar tag i sådana manus ordentligt blir de hjärtemanus... det jag håller på med nu är ett som "inte var så viktigt").

Jag ska hastskriva. Flödesskriva med ett fint ord.
Alltså inte tänka efter.
Inte låta andra läsa.
Inte låta lektörsläsa.
Bara skynda mig och skriva färdigt och skicka in till förlag

Bara som experiment.

Jo, jag förstår, det är en korkad idé.
Men vad har jag att förlora?
Nix.

2 kommentarer:

  1. Det låter som ett spännande experiment att flödesskriva och inte tänka efter. Men varför inte lektörs- eller testläsarhjälp? Har du haft dålig erfarenhet tidigare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta sent svar, såg att kommentarerna satt på moderingsläge.

      Nej, jag har jättebra erfarenheter av lektörsläsning (kombinerad författarcoach/lektör), (mina testläsare tenderar att vara "ja-sägare", men det är en annan historia, jag låter folk läsa ganska sent, när manuset är relativt "klart").
      Och jag tror att det har märkts på förlagen som givit respons (bara två).
      Samtidigt fick jag standardrefuseringar från alla andra förlag.

      Nej, det handlar mer om ett nytt grepp, testa något annat.
      Förra manuset bestämde jag att göra allt ordentligt, inklusive proffshjälp.
      Och jag kom "längre" än vad jag gjorde med manuset innan det (noll respons, men jag lärde mig mycket under vägen, så jag ångrar ingenting).

      Nu tänkte jag testa om jag har lärt mig så mycket under manusprojekt 1 och 2 att jag skulle "klara mig" på egen hand med manus 3.

      Radera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...