torsdag 22 november 2012

Om att hitta din röst

På skrivarkurser, bloggar och skrivarböcker talas det ofta om vikten att hitta sin röst som skribent.
Jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig riktigt har fattat vad man menar med det. Förstod givetvis att det hade att göra med att hitta något eget, men i övrigt var det blankt. Kände mig fånig som inte fattade.Har aldrig vågat fråga.

Tills häromdagen när jag läste vad Kajsa Ingemarsson skrev om det. För första gången  hittade jag en bra sammanfattning om vad hitta din röst betyder. Det handlar ju helt enkelt om att hitta sin stil. Och den har man från början, "är född med den", man måste bara hitta den.
Genast började jag fundera i konstnärstermer; där är det ju likadant, man ska hitta sin egen personliga stil (det märks att jag går kurs i teckning och akrylmålning, va?).
Fånigt enkelt egentligen. Men inte i praktiken.

För att hitta din röst måste du skriva. Mycket. Säger Kajsa.
Tror jag är helt sant, och det tar jag fasta på.

Men enkelt är det inte. Jag har länge trott att om man skriver om något man tycker om (och tycker om det man skriver) så kommer det att lösa sig. Men riktigt så enkelt är det inte. Kanske borde man också skriva om något man inte tycker om (eller i en genre som man inte gillar så värst mycket), vad vet jag.

Någon annan som har funderat på detta?

1 kommentar:

  1. Jag brukar fundera på det där när stöter på något som jag skrev för flera år sedan, något som är skrivet på ett annat "språk" än mitt nuvarande.

    Jag tror också att ju mer man skriver desto större chans har man att hitta sin egen stil. Däremot tror jag inte att vi föds till en viss stil, bara att vi - genom att skriva - utvecklar oss.

    För mig innebär "att hitta sin röst" att finna det sätt på vilket jag "enklast" kan uttrycka det som vi vill uttrycka; alltså det sätt på vilket jag finner bäst flyt och skriver en jämn text.

    SvaraRadera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...