tisdag 20 november 2012

NaNoWriMo uppdatering och lite om att gå vidare...

Jag ska inte säga att NaNoWriMo har misslyckats, men jag kommer aldrig att komma upp i 50 000 ord.
Däremot har jag ett färdigskrivet råmanus på drygt 27 000 ord, som kanske skulle kunna bli roman. När jag läser igenom snabbt vad jag har skrivet (ska man INTE göra om NaNo ännu inte är färdigt, men jag tycker att jag får eftersom min berättelse är "färdig") så är gestaltningen genomusel, något som ofta händer mig i början när jag skriver snabbt och vill få grepp om själva intrigen. Inget fel i sig, tror jag. Men det skulle nog kunna bli en roman, en tunn sådan i alla fall. Någon gång i framtiden.

Nu håller jag på med en novell i stället, och omplaneringen av Djungelblomma. Ja, ni läste rätt, jag tittar på Djungelblomma igen. Trodde inte jag skulle klara av det på minst några månader ännu.
Jag har inte kunnat glömma det en av mina testläsare sa; du måste ta reda på vilket manus (alltså originalet, eller den omskrivna versionen) du känner mest för.
Varpå jag genast insåg att det fanns scener och händelser i det gamla, som jag hade strukit i det nya, som jag trots allt vill ha med. Och nya scener i det nya som jag kommer att stryka.
Jag låg och funderade natten till måndag, satt halva måndagen och funderade (under tiden jag målade på kursen, resultat nedan), sov middag (jag hade ju sovit så dåligt under natten, så jag var tvungen) och plötsligt hade jag bilden klar för mig. Powernap, jag rekommenderar det!
Satt och skissade i går kväll och ska nu börja skriva.
Snart.
Kanske novellen först.
------------------------------

Ps. Skriver du på heltid? Eller har du eget företag alt. jobbar hemifrån.
Då är Underbara Claras tips väldigt bra. Tips för den som jobbar hemma.
------------------------------------------




Början
Mitten














Färdigt resultat.
Har ALDRIG målat porträtt förut.
Så alla säger att jag ska vara nöjd.
Och det är jag.
Målat efter min dotters skolfoto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...