lördag 7 maj 2011

Synopsis för ny roman

Det är en härlig (för)sommarkväll och jag sitter ute på min däckstol och skriver synopsis för en ny roman.
Ja, jag vet, jag borde jobba vidare med den roman jag egentligen håller på med, men jag kände att det inte riktigt kunde vänta.
Under veckan i Ardennerna (vi tältade och hade 1 grad en natt, men soligt och fint och nästan 20 grader på dagarna) sträckläste jag Ken Folletts Svärdet och Spiran (fast jag läste den på engelska The Pillars of the Earth, mycket häftigare titel) och blev väldigt inspirerad. Inte så att jag ska göra en Ken Follett/Jan Guillou och skriva en medeltidsroman, inte alls.
Men det var något med det episka, det Stora, i den här romanen, som grep mig.

Och jag beslutade mig för att skriva synopsis till min romanidé som går under arbetsnamnet Efter Armageddon. Fånigt arbetsnamn, jag måste hitta på något nytt. Den är så långt borta från en medeltidsdrama man kan tänka sig. Snarare en slags dystopi eller ett postapokalyptiskt drama.
Jag har redan skrivit uppemot 30 000 ord, men det har blivit lite rörigt; så dags för ett långt synopsis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...