tisdag 8 februari 2011

Döda älsklingar

Kill your darlings, heter det på engelska.
När man tar bort delar ur sitt manus som man tycker mycket om, därför att de är överflödiga och ett manus utan dem får upp tempot.

Efter att ha suckat och deppat igår så fick jag nya idéer igår. Sent igår kväll, så jag hann inte skriva ned mer än ett par rader.
Jag tror att jag kommer att ta bort en viktig (?) flashback i början av boken. Den har aldrig varit en darling, jag tyckte att den inte passade in, men att de måste vara med för att ge nödvändig information om huvudpersonen. Men all annan information om huvudpersonen återfås inte genom flashbacks, utan är inbakad i tex dialoger och tankar. Så varför inte denna scen också?
Frågan är bara hur jag ska väcka läsarens sympati för huvudpersonen om de inte får den informationen?

Sedan funderar jag på att kapa några scener längre in i manuset, som verkligen är, eller var, darlings. De har (kanske) blivit överflödiga.

Nu har jag stuvat om i mitt manus så att mina utskrivna blad ligger i en enda röra. Jag måste verkligen få klart den där kapitelindelningen, så att jag får översikt. Den gamla planering, fint insatt i en pärm, kan jag slänga. I alla fall första tredjedelen.

Aningen förvirrad. Behöver nog den där timmen hos frissan nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...