tisdag 7 december 2010

Adventskalender 7 dec - Skrivkramp

Just nu skriver jag ingenting, förutom dessa blogginlägg. Jag vet inte om skrivarkrampen är ett slags postNaNoWriMo-fenomen, men det är troligt.
Dessutom har jag kommit i en dip och tror att jag inte kan skriva. Det kommer och går, de där svackorna, och jag brukar ta mig ur dem.
Någon som har tips om vad man ska hitta på när man är i en sådan där svacka? Försöka skriva i alla fall, läsa böcker, eller göra något helt annat? Vad fungerar för dig?

Ibland tänker jag att jag måste se professionellt på mitt skrivande. Se det lite som en jobb. Ett entreprenörskap. En fördel att se det så är att man har en bra ursäkt gentemot sin omgivning. Det är inte bara en hobby. Jag är seriös. Knattrar inte på tangentbordet bara för att det är kul.
Men det finns ett problem med detta förhållningssätt. Vad gör man när det man levererar inte resulterar i någonting? Mer i en text som bara jag läser. Hade jag varit egenföretagare skulle jag ha gått i konkurs för länge sedan.

Men det kommer jag in på något som jag tror att jag ska skriva om i morgon. Skrivandets största minus; ensamheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...