söndag 5 december 2010

Adventskalender 5 dec - Alltid en jakt på en bra story

Har inte mycket inspiration denna dag. Även Holland har drabbats av Den Tidiga Vintern, säkert 10 cm snö föll i dag. Men nu är det tö, och det kommer antagligen bli en mardröm de närmsta dagarna, underkylt regn och halka. För att inte tala om trottoarerna, holländarna vet inte att man kan sanda på is, de tror att salt hjälper mot allt...

Men en sak tänkte jag på. Att man som författare, aspirerande eller "riktig", alltid är på jakt på bra storys. En artikel i en tidning kan bli en hel roman.

Som Assange.
foto: CNN
Ett typexempel. När fantasin spinner iväg blir det rena Lisbeth Salander-storyn.
Ungefär så här: Kontroversiell person, jagad av Secret Service, har en svaghet; kvinnor. Så redan nämnda Secret Service ser till att få fel kvinna/kvinnor i Assanges säng...
Eller tvärtom:
Smått helgonförklarad journalist/medborgarrättskämpe eller liknande (som alltid ser ut som en ledsen valp på bild) el dyl visar sig vara en man med rätt så taskig kvinnosyn...

Det behövs inte mycket för att få igång en. En gång hörde jag en holländsk kvinna och en kenyansk man samtala om gemensamma bekanta som bodde i Nairobi, och något väldigt speciellt som denna holländska familj hittade i kaffeplantaget intill sitt hus.
Det har nu blivit ett helt romanmanus som jag jobbar med. Med viss skillnad, bland annat görs "fyndet" i ett bananplantage. Och storyn runtomkring är givetvis påhittad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...