söndag 19 december 2010

Adventskalender 19 december - Hemmafrun

Hemmafrun, eller längtan efter att få vara det, dyker upp till diskussion med jämna mellanrum.
Clara Lidström, bakom bloggen Underbaraclara, ges som exempel på den pysslande hemmafrun (med stor mage dessutom, ajabaja, ska hon stanna hemma med barnen också, veochfasa) när Rapport pratar om hemmafrutrenden (ca 23 min in i inslaget).
Varför denna negativa inställning till hemmafrun? Hon finns ju faktiskt inte. I alla fall inte i Sverige. Inte ens Underbara Clara är hemmafru. Hon arbetar hemma.Frilansande skribent. (Dålig faktakoll av Rapport alltså).

Jag arbetar också hemma. Med den skillnaden att jag inte får betalt för mitt skrivande. Vad det gäller Underbara Clara så är det fantastiskt att hon får betalt för skrivandet. Och hon gör saker som många kvinnor faktiskt skulle vilja ha mer tid för. Män också antagligen. Min man påstår i alla fall att han inte skulle bli uttråkad som hemmaman.

Hemmafrusaker. Baka,laga mat, pyssla. (Varför heter det pyssla när kvinnor skapar hemma? (Gör män det så heter det något annat; de använder händerna, sysslar med hantverk och likn. Inte alls lika negativt laddat).
När barnen var små frågade vänner och släkt hemma i Sverige på riktigt allvar: Vad gör du hela dagarna?
Som om vara med barnen inte höll en sysselsatt. Så vana människor är hemma i Sverige med dagis och dagmamma att de inte vet vad man gör med barnen. Har de inte helg med barnen?

Jag har i mångas ögon gjort ett dåligt val. Att komma in på arbetsmarknaden igen efter 15 år är inte det lättaste. Att slå sig fram som skribent och faktiskt få betalt är ännu svårare. Det enda som står på mitt pluskonto efter sex års aktivt skrivande är drygt 3000 spänn i annonsintäkter. På debit står otroligt mycket, materialkostnader, porto, skrivarkurser och resor, (för att inte tala om fikakonstnader på caféer när man behöver miljöombyte när man skriver).
Hade min man inte haft bra inkomst hade jag inte kunna ägna ca halva min tid åt skrivandet. Då hade jag blivit tvungen att klämma in skrivandet på lediga stunder, som de flesta andra amatörskribenter.

För mig är "hemmafruvalet" inte det som oroar mig mest.
Det som oroar mig mer är frågan: Hur länge kommer jag att orka satsa på skrivandet "professionellt" om det inte resultat?
Julgran vid stadshuset, Gouda, Nederländerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...