måndag 22 november 2010

En bokenkät

Hittade denna enkät på flera olika ställen, och tänkte svara på den. Som omväxling, annars skriver jag ju bara om skrivande på den här bloggen.
--------


Favoritbok i barndomen?
Hade nog inte bara en. Läste gärna Astrid Lindgren, Narniaböckerna mm. Måste jag välja en favorit får det bli Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen

Vad läser du just nu?
Leif GW Persson Den Döende Detektiven. Och Theodor Kallifatides Det gångna är inte en dröm.

Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga

Dålig bokvana?
Har för många böcker på gång samtidigt.

Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Inget

Har du en läsplatta?
Nej. Skulle däremot kunna tänka mig att ha en, men jag har beslutat att vänta 2-3 år för att se vad som händer med den tekniska utvecklingen. IPad:en är intressant, med jag tycker faktiskt att den är för stor som läsplatta.
Varför jag vill ha en? Jag har svårt att kasta böcker och mitt hus svämmar över. Hellre en digital bok i plattan, än en i pappersform nedpackad på vinden. På resande fot verkar det också idealt.

Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag slalomläser. Dålig vana. Griper inte en bok tag direkt lägger jag gärna ifrån mig den för att prova en annan. 

Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Ja, tyvärr. Bloggar mer, läser mindre. 

Sämsta boken du läst i år?
Har inte läst något riktigt dålig bok i år, men måste jag välja får det bli Denise Rudbergs Ett litet snedsteg

Bästa boken du läst i år?
Simona Ahrnstedts Överenskommelser. Äntligen något i nytt i genre väg! Och en bok som man inte kan lägga ifrån sig. Varning dock för de som har inte är romantiskt lagda, ej heller något för någon med nolltolerans för sexscener...
Plöjde flera William Boyd-romaner också, stor favorit.

Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
??
Vilken är din läsebekvämlighetszon?
??

Kan du läsa på bussen?
Åker aldrig buss.

Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen eller soffan

Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Hmm. Lånar inte ut favoriter. Har en tendens att glömma vem som har lånat dem och vet inte vem jag ska kräva dem tillbaka från

Viker du hundöron i dina böcker?
Ja. 

Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Det händer.

I studierelaterade böcker då?
Självklart.

Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Läser engelska lika lätt som svenska, skulle aldrig någonsin läsa en engelsk roman översatt till svenska. Borde börja läsa på nederländska nu, men det tar lite emot.

Vad får dig att älska en bok?
Att jag fångas av den, sugs in och lever i dess egen värld ett tag (omskrivning av "jag kunde inte lägga ifrån mig dem". Ett annat tecken på att jag älskar en bok är att jag älskar en karaktär i den. Deckarfavoriter som Harry Bosch (Michael Connelly) och en annan Harry, nämligen Hole (Jo Nesbö) är jag i hemlighet ganska kär i. Och Jackson Brodie (Kate Aktinson).

Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Se ovan.

Favoritgenre?
Spänningsromaner, eller kärleksromaner som det är lite spänning i. Deckare utan romantiska förvecklingar eller sexuell spänning blir bara tråkiga. Gäller nog allra genrer, förresten.

Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Jag läser sällan sci fi eller fantasy, men skulle gärna vilja läsa mer. Vet bara inte var jag ska börja.

Favoritbiografi?
Ingen direkt favorit, men Andre Brinks Skiljevägar var helt klart mycket läsvärd. Och så Jonas Helgessons Grabben i kuvösen bredvid.

Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej, inte vad jag kan minnas.

2 kommentarer:

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...