onsdag 27 oktober 2010

NaNoWriMo närmar sig... Lite peptalk.

Jag tjatar vidare om NaNoWriMo, alltså National Novel Writing Month, den Nationella Romanskrivarmånaden, som blivit Internationell Romanskrivarmånad.
Jag kanske inte ens lyckas komma i närheten av 50 000 ord, men jag ska i alla fall försöka.

Mycket kritiska ord hörs om NaNoWriMo, 50 000 ord är ingen roman och så vidare, men jag tror det gäller att slå dövörat till och bara ha kul. Låta det flöda utan att redigera (det är en utmaning i sig!).
Förresten har alltid vissa tyckare mycket att säga när "amatörer" sätter igång att skriva, och alla på en gång. När tusentals amatörer ger sig till att springa maraton eller åka Vasaloppet, då är det ingen som klagar! Det är klart man måste vara väl förberedd där, annars går man inte i mål. Men ni förstår vad jag menar. En som fått för sig att springa maraton och tränar för det får en massa ryggdunkar, men någon som säger att de ska få till med minst 1670 ord per dag i 30 dagar, ses det lite snett på... Eller är det bara jag som är lite paranoid?

Apropå peptalk; Nathan Bransford, litterär agent, kör en NaNo Boot Camp i dagarna. Mycket bra tips.

Och min NaNo User ID hittar ni här

2 kommentarer:

  1. Jag tycker just det där har blivit värre i år. Eller så är det bara så att jag märker det mer nu är tidigare, förr har jag varit så over the moon att jag bara haft ögon för hejaropen.
    Det är rynkade näsor, skeptiska miner, "det blir ju ingen riktig bok", "Femtiotusen är väl inte så svårt" och så vidare.

    Jag gissar att det kommer sig av att vi medvetet struntar i kvalitén. Så "får" man ju inte göra, romanskrivande är något stort och allvarligt som man ska ta sig an med den största seriositet.
    Det är förstås strunt, ett visst mått av galenskap mår de flesta av oss bra av. Redigeringen sen, det är en annan femma...

    Men ja. Jag undrar om det verkligen har blivit värre, eller sämre, eller om NaNo alltid drar till sig kritiska kommentarer.

    SvaraRadera
  2. Men de tror väl inte att vi inbillar oss att vi ska skriva en FÄRDIG bok på 30 dagar?
    Ganska omöjligt.

    Ett bra råmanus skulle det kunna bli i alla fall och att få ihop 50 000 ord på 30 dagar är inte enkelt, speciellt inte om man lever vanligt vardagsliv.

    SvaraRadera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...