söndag 28 februari 2010

Måste hitta självdisciplinen

Hade tänkt hinna med mycket under sportlovet, förutom att åka skidor alltså. Mina knän brukar säga ifrån runt tretiden på eftermiddagen och då sitter jag ofta och läser, i solen uppe i bergen, eller nere på hotellet.
Och så skulle jag läsa igenom mina första hundra sidor av manuset, det ska nämligen skickas till Ann Ljungberg om några dagar. Skrivarkursen i London närmar sig! Men det blev inget med det.

Har lovat mig att bara läsa svenskt fram till kursen, och speciellt under skidsemestern, men lyckades inte riktigt. Kan ursäkta mig med att jag åtminstone läste om Afrika. William Boyds Brazzaville Beach (rekommenderas!) och André Brinks självbiografi A Fork in the Road (Skiljevägar). Den senare fastnade jag helt i, dubbelt fascinerad. Dels för att den väckte så mycket minnen från min ungdomstid, när kampen mot apartheid i Sydafrika upptog mycket av mina tankar. André Brinks böcker älskade jag.
Och dels för att Brinks liv verkligen har varit innehållsrikt, både om man ser på det politiska engagemanget och skrivandet, men också hans något turbulenta kärleksliv.
Båda böckerna fick mig att längta till Afrika. Och det är väl bra för mitt nuvarande skrivarprojekt.

Men nu måste jag skärpa mig de närmaste dagarna. Disciplin! Snabbmat och inget internettande. Städandet och strykandet får vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...