söndag 29 november 2009

Mini Laptop något att ha?

Sitter här och funderar på att bli med netbook. Eller mini laptop, eller vad de nu kallas. Kärt barn. Eller?

Min gamla trogna Toshiba börjar ge med sig. För det första är den omänskligt tung. För det andra... RAM minnet krånglar. Men det är ju sådant som går att fixa för inte alltför mycket pengar. Annars har den egentligen aldrig krånglat, är bara lite långsam. Och Harman/Kardon högtalarna är super!
Jag blir alltid lite emotionellt bunden till dator som varit trogna. Får tårar i ögonen av nostalgi när jag tänker på min allra första dator, en Macintosh Classic. Whao, vilken upplevelse. Och då skrev jag vara på den, Internet fanns inte ens.

Men, men... nostalgi eller inte, Toshiban börjar bli gammal. Den kommer antagligen att hänga med ett tag till, som andra dator, (bra att ha nu när ungarna använder dator mer och mer och slåss om den stationära).

Jag drömmer om en sådan där liten netbook, tio-elva tum, 1kg lätt. Lätt att stoppa i väskan, ha med på resa, i sängen, ute i trädgården, på stranden, på caféet....

Är det någon som har en sådan och har något att säga om den. Vilket märke är bäst? Vad måste man tänka på?


1 kommentar:

  1. Jag förstår dig! Jag utvecklar alltid starka känslomässiga band till mina datorer och de som inte känns bra blir jag heller aldrig sams med. T ex min jobbdator är avskyvärd och den måste jag hamra på nästan varje dag. Tortyr. Min första dator var en Mac också, en med färgskärm. Åh, den lyckan minns jag fortfarande. Min Fujitsu lade av i somras och då blev jag rådlös. Inga datorer på Elgiganten, OnOff etc hade datorer som kändes "bra". Det har dels med utseende att göra, dels med hur tangenterna känns. Jag vill ha ett visst motstånd när jag trycker ned dem och de ska vara platta så jag slipper höja fingrarna för mycket, (har ett benbrott i ena handen som efter läkning värker när jag höjer fingret för mycket och rör det åt olika håll). Vad skulle jag då göra? Goda råd var dyra. Dessutom ville jag att den skulle vara tyst, (min gamla tjöt), och sval så jag inte brände mig om jag hade den i knäet. Då kom jag in på komplett.se och chansade på den här datorn: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495447

    Oroligt öppnade jag paketet som kom mycket snabbt. Skulle den hålla för mina höga förväntningar? Yes! Yes! Den här datorn är mycket lätt, (1,6 kg). Den är sval. Den är i det närmaste ljudlös. Tangenterna är helt underbara! Måste provas! En sann skrivupplevelse.Platta, gummerade tangenter med det perfekta motståndet och så låter det lite om dem. Ingen plastig känsla här inte. Bildskärmen är skarp. Ljudet helt okey. Tangentbordet är precis lagom. De allra minsta datorerna har lite för små tangentbord för att det ska vara skönt att skriva i flera timmar. Batteriet håller utan problem för minst 8 timmars arbete. Det stod 11 batteritimmar på Kompletts hemsida och jag tror att det stämmer. Jag har den med mig varje dag på bussen till och från jobbet och skriver på lunchen. Det här låter som en reklam för Asusdatorer, men jag kan verkligen rekommendera den här! Jag älskar den och ska försvara den med mitt liv, om någon skulle försöka ta ifrån mig den. Lycka till med ditt val.

    SvaraRadera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...