torsdag 6 november 2008

Planera sitt skrivande

Jobbar man inte är det mycket svårare att disiplinera sitt skrivande, fick jag veta när jag var på skrivarvecka i våras.
Skönt att höra, men ändå, att ta tag i skrivardisciplinen är inte det lättaste. Nu har ytterligare en vecka gått och jag är knappast längre på vägen mot ett reviderat manus än för en vecka sedan. Jag hittar alltid något att skylla på, måste städa, lider av PMS eller gud vet vad. Egentligen finns det inga ursäkter, om inte migränen bankar, förstås.
Så nu ska jag planera, sätta lite press på mig själv.
Följande vecka gäller följande (från och med i morgon fredag):
  1. Städa arbetsrummet. Dammet ligger i högar och det är inte mysigt att sitta där. Fixa lite fräscha blommor.
  2. Det som inte hinner strykas (jag var så himla duktig denna veckan, och familjen klarar sig nog en vecka till på det som finns), låt det ligga till nästa vecka och ta en superstrykardag ihop med en trevlig Elib-bok från nätbiblioteket (finns det någon motsvarande för engelska böcker, någon som vet?)
  3. Minimerat bloggande. 1 timme per dag (det är lite för mig)
  4. Inget skrivande och bloggande på söndag. Helga vilodagen och helga familjen, laga en supergod middag och drick något gott till.
  5. Påföljande vecka: Laga bara snabba middagar, eller sådant som räcker i två dagar. Låt ungarna få sin pasta i överflöd och strunta i det tidsödande potatisskalandet.
  6. Om jag hinner printa nya manuset; belöning blir att ta med delar av den och ät en god lunch på favoritcaféet Café Central (härligt gammalt artdecoställe i centrala "gamla" stan)
  7. Minst en simpass i simhallen (det är en riktig utmaning!)
  8. SKRIV!
Cafè Centrals "läsbord"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...